StichtingBiblis
Biblis

If you don’t like to read, you haven’t found the right book.

J.K. Rowling

De online bibliotheek voor alle middelbare scholieren

library Canada watersEen (Engels) boek lezen betekent voor de gemiddelde leerling in het voortgezet onderwijs al snel 'lezen voor de lijst'. Alle leerlingen hetzelfde boek, óf kiezen uit het korte lijstje van de docent. De beperkte keuze wordt als 'saai' ervaren en de motivatie raakt al snel zoek. Maar zelf een boek kiezen in de plaatselijke bibliotheek is heel lastig om het juiste niveau te vinden. Er wordt daardoor te weinig gelezen terwijl regelmatig, op niveau, lezen toch essentieel is voor de taalbevordering.
De digitale bibliotheek van Biblis biedt uitkomst. Altijd en overal beschikbaar. Ruime keus voor elke leerling. Boeken die passen bij niveau én belevingswereld. Gemakkelijk zoeken op zoekterm, leeftijd, niveau (ERK), categorie, auteur, etc. Met gemak die boeken vinden waar de leerling blij van wordt én de leesvaardigheid toeneemt. Met gemak de leerlingen weer aan het lezen krijgen. Een ieder op z'n eigen niveau, want zelfs de FRES-waarde wordt vermeld.
Leesplezier speelt een belangrijke rol bij lezen. Leerlingen die plezier hebben in lezen, lezen vaak meer en beter, waardoor het plezier nog verder toeneemt. Daarnaast zullen leerlingen die vertrouwen hebben in hun eigen kunnen bij het lezen meer plezier hebben in lezen dan leerlingen die een negatief zelfbeeld hebben bij het lezen. (OECD 2019)

de biblis bibliotheek : 4 categorieën

  Qreads™

De leukste verhalen!

In opdracht geschreven; door gerenommeerde Britse auteurs, voor de onderbouwleeftijd, op A1-A2 niveau. Meer dan 100 titels. Van elk woord met één muisbeweging de juiste vertaling en met één klik de juiste uitspraak. Vertaald door een docent Engels en ingesproken door een Britse stemacteur. Lezen wordt leren!

  eShorts™

Short Stories

Korte verhalen. Shakespeare, Chekov, of James Joyce op overzichtelijk formaat. Sherlock Holmes bijna 60 keer op pad met dear Watson. Tijdloos. Ideaal bij korte opdrachten en als lesmateriaal.

  eReads™

Meest populair

Meest gelezen en meer. Van alle standaard-werken tot de meest recente jeugd-literatuur. John Boyne, Mark Haddon, John Green. Alle boeken voorzien van ERK-classificatie en FreS-waarde.

  eClassics™

De klassiekers

De meest gelezen Engelstalige klassiekers bijeen gebracht in één overzichtelijke lijst. Charles Dickens, Jane Austen, de Brontë zussen — Dracula, Ulysses, Frankenstein; de canon van de gevorderde lezer.

Europees Referentiekader (ERK)

Het ERK is een Europees instrument waarmee taalniveau wordt aangeduid. Alle Biblis boeken zijn van een ERK-classificatie voorzien.
ERKniveau's
ERKtabel
London


Flesch Reading Ease Score (FreS)

LondonDe Flesch-reading-ease Score (FreS) is een instrument waarmee, op basis van de structuur van de (Engelse) taal, de leesbaarheid van een tekst kan worden bepaald. Van een tekst wordt het gemiddeld aantal woorden per zin (gem lengte zinnen) en het gemiddeld aantal lettergrepen per woord (gem lengte woorden) in de door Rudolf Flesch ontworpen formule verwerkt. Het resultaat is de leesbaarheids-score. Korte zinnen en kleine woorden krijgen een hogere score, terwijl lange zinnen met langere woorden een lagere score krijgen. Een score van 100 of meer duidt op een heel eenvoudig en gemakkelijk te lezen inhoud. Een score van 60-70 betekent dat de inhoud goed past bij de gemiddelde lezer, terwijl voor een score van 0-30 typisch een tekst van universitair niveau is. De Flesch-reading-ease Score wordt door o.a. (Engelstalige) overheden en computersoftware (bv Microsoft Word) toegepast.

De FreS-formule :Flesch Reading Ease Score = 206.835 — (1.015 x gemiddelde lengte zinnen ) — (84.6 x gemiddelde lengte woorden)